1. Przygotuj pracowników mentalnie
Wokół szczepionek na COVID-19 narosło wiele mitów. Nawet Ci pracownicy, którzy zadeklarowali chęć udziału w szczepieniu, mogą mieć obawy co do bezpieczeństwa wstrzykiwanego preparatu. Dlatego warto akcję szczepień poprzedzić spotkaniem, na którym zostaną przedstawione rzetelne informacje, oparte o stanowiska lekarzy i instytucji naukowych. Szukając ich, możesz sięgnąć po nasze artykuły, w których omawiamy fakty i mity wokół szczepionek oraz to, jak działa szczepionka.
Warto także uświadomić pracownikom, że szczepiąc się, współtworzą tzw. zbiorową odporność i przyczyniają się do ograniczenia transmisji COVID-19. Szczepienie to przejaw odpowiedzialności oraz troski - szczególnie o osoby z tzw. grup ryzyka. Wbrew pozorom ciężki przebieg COVID-19 grozi nie tylko osobom starszym czy z chorobami przewlekłymi. W grupie ryzyka są również osoby z nadciśnieniem, zaburzeniami metabolicznymi oraz… otyłością i nadwagą. Wysoka masa ciała kilkukrotnie zwiększa prawdopodobieństwo hospitalizacji w przebiegu COVID-19. Tutaj dowiesz się więcej o tym, dla których pracowników koronawirus jest szczególnie groźny.
2. Przekaż procedury dotyczące zasad bezpieczeństwa
Zapewne znane Ci są już procedury dotyczące organizacji punktów szczepień w zakładach pracy. Poinformuj o nich swoich pracowników. Twój zespół powinien wiedzieć, z jakich środków higieny może skorzystać, przystępując do szczepienia.
Przypominamy, że w punkcie szczepień powinny znaleźć się:
- dozowniki z płynem do odkażenia rąk;
- środki do dezynfekcji powierzchni dotykowych;
- pojemniki z jednorazowymi ręcznikami oraz te przeznaczone na zużyte ręczniki;
- przynajmniej jedna umywalka z bieżącą wodą (może być mobilna) oraz dozownik z mydłem w płynie.
Ważne jest także to, aby artykuły sanitarne, materiały czy odpady medyczne były składowane w specjalnie do tego przeznaczonych, odrębnych miejscach.
3. Poinformuj, co wziąć i jak się zachowywać na szczepieniu
Dopilnuj, aby każdy pracownik wiedział o tym, że na szczepienie musi przyjść z:
maseczką nałożoną tak, aby zakrywała usta i nos podczas całej procedury szczepienia;
wydrukowanym formularzem kwalifikującym do szczepienia - to znacznie przyspieszy procedurę szczepień, oszczędzając czas potrzebny na drukowanie i zapoznawanie się z treścią formularza.
Dodatkowo przypomnij o zasadzie dystansu społecznego - podczas szczepień powinny zostać zachowane bezpieczne odstępy między pacjentami, personelem kwalifikującym do szczepienia oraz administracyjnym.
4. Dokładnie przedstaw harmonogram akcji
Jako pracodawca jesteś zobowiązany, przy wsparciu wybranego PWDL (podmiotu wykonującego działalność leczniczą), do zadbania o aspekt organizacyjny akcji. Oznacza to, że powinieneś nie tylko spełnić wymogi sanitarno-epidemiologiczne, ale także zorganizować akcję szczepień tak, by przebiegła bezpiecznie i sprawnie. Zadbaj o to, by każdy pracownik znał harmonogram i udał się do szczepienia o określonej godzinie. To zapobiegnie powstawaniu kolejek i ułatwi zachowanie zasady dystansu społecznego, o której wspomnieliśmy wyżej.
Dobrze także, aby pracownicy zostali zapoznani z tym, jak poruszać się po punkcie szczepień i jak do niego dotrzeć. Jeśli organizujesz szczepienia w zakładzie, jasno określ, w którym pomieszczeniu będą się odbywać. Dobrym pomysłem jest zaznaczenie kierunku ruchu dla osób wchodzących i wychodzących. Jeżeli szczepienia pracowników odbędą się poza firmą, przygotuj dla zespołu wskazówki dojazdu oraz podkreśl, jak ważne jest przybycie na wyznaczoną godzinę.
5. Wyjaśnij wątpliwości wokół reakcji poszczepiennej
A co w przypadku, kiedy po szczepieniu poczuję się źle? Zapewne wielu pracowników zadaje to pytanie. Wyjaśnij, że każdy zaszczepiony pozostaje w punkcie szczepień pod obserwacją przez 15 minut po szczepieniu. To czas, w którym może wystąpić ostra reakcja poszczepienna (wstrząs anafilaktyczny). Takie sytuacje są niezmiernie rzadkie, jednak personel medyczny jest na nie przygotowany. Każdy punkt szczepień ma obowiązek posiadać tzw. zestaw przeciwwstrząsowy. Dodatkowo w skład kadry szczepiącej musi wchodzić osoba doświadczona w udzielaniu pierwszej pomocy - ratownik lub lekarz.
Uświadom pracownikom, że łagodna reakcja poszczepienna (ból głowy, osłabienie, gorączka i inne objawy grypopodobne) nie jest niczym groźnym dla zdrowia. Przy obniżeniu samopoczucia po szczepieniu można sięgnąć po środki bólowe i przeciwgorączkowe dostępne bez recepty.
Możesz również sięgnąć po kolejny z serii naszych artykułów, aby dowiedzieć się, jak często i w jakiej postaci najczęściej mamy do czynienia z niepożądanym odczynem poszczepiennym.
Przygotowujesz się do organizacji szczepień w firmie? A może jeszcze wahasz się, czy zgłosić swój zakład do udziału w akcji? Jeśli masz jakiekolwiek pytania, chętnie pomożemy! Wejdź na stronę https://upacjenta.pl/szczepienia-w-zakladach-pracy lub napisz bezpośrednio na adres: [email protected].