Praca i zdrowie

Wellbeing – definicja, przykłady, wskazówki

Wellbeing – definicja, przykłady, wskazówki - okładka
Natalia Kryger

Autor artykułu::  Natalia Kryger

22 listopada 2024

Przeczytasz w 6 min

Zgodnie z raportem “Cała Polska tworzy idealne miejsce pracy” zadowoleni pracownicy są o 43% bardziej produktywni, o 86% bardziej kreatywni oraz generują od 26% do 61% mniejszą rotację. O 6% rzadziej korzystają także ze zwolnień chorobowych. Jak wspierać szczęście pracownika? Odpowiedzią jest wellbeing w organizacji. Dowiedz się więcej o tym trendzie!

Co to jest wellbeing?

Najprościej mówiąc, wellbeing to dobrostan – a zatem dbanie o potrzeby i rozwój własny, jak i wspieranie w tym innych. W ostatnich latach wiele organizacji skupia się na wellbeingu w firmie – bo zaopiekowany pracownik ma więcej sił i chęci, by zadbać o biznes. Wellbeing w pracy uwzględnia 6 aspektów:

  1. Zdrowie fizyczne – np. poprzez zachęcanie do uprawiania sportów.
  2. Zdrowie psychiczne – np. poprzez budowanie wspierającej kultury organizacyjnej lub oferowanie wspracia psychologicznego.
  3. Bezpieczeństwo finansowe – uwzględnia płace pozwalające zaspokoić potrzeby pracowników, jak również transparentność wynagrodzeń.
  4. Bezpieczeństwo pracy – tutaj zawierają się wszelkie zasady BHP.
  5. Work-life balance – np. poprzez dbanie o zachowanie normowanego czasu pracy.
  6. Wsparcie w rozwoju i zapobieganiu chorobom lub work-life balance – np. poprzez warsztaty z ekspertami lub Akcje Zdrowia.

Wellbeing w organizacji

Co oznacza dla pracodawcy wprowadzenie strategii wellbeingu w firmie? Tłumaczy Angelika Blicharz z uPacjenta:

Angelika Blicharz

People, Culture & Sales Manager uPacjenta

Angelika Blicharz

Wellbeing, czyli po prostu dobrostan, to przede wszystkim holistyczne spojrzenie na człowieka i jego potrzeby – zarówno te fizyczne, jak i psychiczne. Organizacja, która dba o wellbeing pracowników to taka, która tworzy przestrzeń, aby pracownik mógł te potrzeby realizować, jednocześnie zaspokajając potrzeby pracodawcy. Dobre samopoczucie wynika z dbania o wszystkie elementy wpływające na dobrostan, t.j pozytywne emocje, zaangażowanie, relacje, poczucie sensu i poczucie sprawczości (M. Selingman). Do tych elementów należałoby dodać jeszcze zdrowie fizyczne, które – jeśli nie jest na odpowiednim poziomie – negatywnie wpływa na pozostałe sfery. Wellbeing oznacza, że potrafimy w każdym zakresie znaleźć i utrzymać poziom satysfakcji, a jako pracodawca: edukujemy i wspieramy takie działania. Holistycznie.

Strategia wellbeingowa: Twój must-have

O korzyściach z działań na rzecz dobrostan pracowników mówią badania: począwszy od raportu CBOS, według którego ponad połowa Polaków uznaje zdrowie za jedną z kluczowych wartości życiowych, na raporcie Well.hr, zgodnie z którym 80% kandydatów w ciągu 10 lat wybierając pracodawcę, jako decydujący czynnik poda posiadanie przez niego strategii wellbeingowej, kończąc. Warto też zaznaczyć, że 94% pracowników uważa, że pracodawca powinien dbać o ich zdrowie, lecz tylko kilka procent polskich pracodawców to robi.

Co możesz zyskać, dbając o wellbeing w swojej firmie?

Celem działań wellbeingowych jest połączenie interesów pracowników i pracodawców. Jakie są korzyści dla Ciebie jako organizacji z wellbeingu w firmie?

  1. Efektywniejsze osiąganie KPI firmy
    1. Zadowoleni pracownicy są o 43% bardziej produktywni (Hay Group), o 86% bardziej kreatywni (UC Berkley)
    2. 46% pracodawców po wdrożeniu działań wellbeingowych zauważa wzrost zaangażowania pracowników (CIPD)
  2. Zwiększona lojalność pracowników
    1. Dbanie o zadowolenie pracowników pozwala zwiększyć ich lojalność oraz zmniejsza aż o 81% chęć szukania nowej pracy (Wellbeing w Polsce, 2019/2020).
    2. Zadowoleni pracownicy generują do 61% mniejszą rotację (Gallup).
  3. Redukcja nieobecności pracowników
    1. Wdrożenie programów wellbeingowych zmniejsza o 51% problem absencji w pracy (PwC, Gallup)
    2. Pracownicy, którzy mają kłopoty ze zdrowiem, ponad 2 razy częściej korzystają ze zwolnień lekarskich, częściej niż pozostali przychodzą też do pracy pomimo choroby, czyli przyczyniają się do prezenteizmu (Willis Towers Watson).
    3. Poprzez wprowadzenie działań prozdrowotnych pracodawcy mogą liczyć na 2,5-krotny zwrot z inwestycji (Uniwersytet w Harvardzie).
  4. Wyróżnik na polskim rynku pracy – w Polsce tylko 3% pracodawców dba o zdrowie swoich pracowników. Średnia światowa: 29%.
  5. Oszczędności – według raportu PwC:
    1. Pewna organizacja finansowa w pierwszej fazie wdrożenia strategii dbałości o dobre samopoczucie pracowników zauważyła spadek o 9% wskaźnika rotacji pracowników, co zaoszczędziło pewnej organizacji finansowej 2,7 mln dolarów.
    2. Inna organizacja zanotowała 10% spadek wskaźnika rotacji pracowników, co przyczyniło się do 770 tys. dolarów oszczędności w ciągu zaledwie jednego roku od rozpoczęcia działań wellbeingowych.
    3. Dodatkowo 50% działających w Polsce przedsiębiorców po wdrożeniu działań prozdrowotnych dostrzegło zwiększenie wydajności pracy, 49% - poprawę stanu zdrowia pracowników, 47% - wzrost identyfikacji pracowników z firmą, 43% - ograniczenie absencji chorobowej, 42% - zmianę w stylu życia pracowników na zdrowszy, a 40% pracodawców zauważyło, że łatwiej im jest pozyskać nowych pracowników (Instytut Medycyny pracy im. J. Nofera)

Wellbeing w pracy – przykłady

Jak już wiesz, wellbeing pokrywa każdy aspekt zdrowia i bezpieczeństwa pracownika. Wiele z aspektów możesz zaopiekować samodzielnie, lecz często pracodawcy decydują się na wsparcie wellbeingu w pracy różnymi benefitami. Przykładem wellbeingu w pracy mogą być:

  • Elastyczne godziny pracy – to ważny element wspierający dobrostan psychiczny pracowników.
  • Aktywności sportowe – w postaci popularnych kart sportowych, wewnętrznych grywalizacji sportowych przy pomocy ogólnodostępnych aplikacji do mierzenia przebytego dystansu, dni sportu w firmie, itp.
  • Promocja profilaktyki zdrowia – np. poprzez Akcje Zdrowia w firmie, webinary, newslettery wewnętrzne, a także dofinansowania zdrowych posiłków.
  • Reaktywne wsparcie zdrowia – uwzględnia pakiety medyczne, dofinansowania rehabilitacji, wsparcie psychologiczne.
  • Financial wellbeing – uwzględniający transparentność wynagrodzeń oraz płace pozwalające pracownikom na komfortowe życie.
  • Ułatwienia w opiece nad dziećmi – nie chodzi tutaj tylko o możliwosć pracy zdalnej (obecnie już stanowiącej prawo rodzica), ale także złobki i przedszkola przy pracy bądź dofinansowania do zajęć dodatkowych czy wakacji.

Sprawdź też: Ciekawe benefity pracownicze

Strategia wellbeingowa – od czego zacząć?

Jak spośród wielu oferowanych na rynku benefitów wybrać ten, który najlepiej wpisze się w potrzeby Twojej organizacji? Podpowiada Aleksandra Witek, HR Specialist uPacjenta:

Aleksandra Witek

HR Specialist uPacjenta

Aleksandra Witek

Budując strategię wellbeingową w firmie najlepiej zacząć od… rozmowy z pracownikami. Spytaj, co Ty jako organizacja możesz zrobić, by czuli się dobrze w pracy i polecali firmę innym. Według badań Harvard Business Review (2017), wystarczy odpowiedzieć na cztery kluczowe potrzeby pracowników, by podnieść ich lojalność aż o 63% przy jednoczesnym podniesieniu zaangażowania o 50%.

W dalszych krokach należy ustalić cele i metryki, które pozwolą Ci po czasie zweryfikować, czy podjęte działania dają efekty. Na przykład: celem może być obniżenie rotacji pracowników. Wówczas możesz monitorować skuteczność działań poprzez liczbę złożonych w wybranym okresie wypowiedzień.

Więcej dowiesz się w artykule na LinkedIn: Jak wprowadzić strategię wellbeingową do organizacji?

Wellbeing w Twojej firmie – praktyczne wskazówki. Pobierz Planer HR

Wellbeing w swojej firmie możesz zaplanować. Z Planerem HR na bieżący rok to proste! Pobierz go już teraz.


 

Podobne artykuły

Newsletter illustration

Zniżki dla subskrybentów! Zapisz się na newsletter i otrzymaj atrakcyjny rabat.

© 2025 uPacjenta