Ile kosztuje rotacja pracownika?
Według Jacka Philipsa i Lisy Edwards, autorów książki Managing talent retention, koszt utraty pracownika wynosi od 30 do nawet 200% jego rocznego wynagrodzenia.
Dlaczego koszt rotacji potrafi być tak wysoki? Składa się na niego kilka elementów, w tym:
- koszty zakończenia współpracy - związane z zasobami i czasem, jakie należy poświęcić, by odchodzący pracownik przekazał zespołowi swoje obowiązki, wiedzę oraz dopełnił formalności administracyjnych.
- koszty rekrutacji - czyli publikacja ogłoszeń i inne formy dotarcia do kandydatów oraz czas poświęcony na selekcję, rozmowy i uzgodnienie warunków zatrudnienia.
- koszty wdrożenia - wyposażenie stanowiska pracy, przygotowanie narzędzi, czas i zasoby ludzkie potrzebne w procesie szkoleń.
- koszty pośrednie - związane z nieobsadzonym chwilowo stanowiskiem: przestój w realizacji bieżących zadań, obciążenie zespołu, spadek satysfakcji Klientów.
Co powoduje rotację pracowników?
Raport opracowany przez Work Institute wyodrębnia dziesięć najczęstszych przyczyn rezygnacji ze stanowiska. Pracodawca nie ma wpływu na trzy z nich: zmianę miejsca zamieszkania/pobytu (10,2% odejść), przejście na emeryturę (6,3% odejść) oraz inne powody niezależne od woli pracownika - m.in. problemy zdrowotne, utrata uprawnień (6,7% odejść). Jednak większość przyczyn rotacji wynika z modelu prowadzenia firmy.
Brak możliwości rozwoju (22,2% odejść)
Brak ścieżki zawodowej, możliwości awansu, szkoleń, inicjatyw sprzyjających przekazywaniu wiedzy - to wszystko sprawia, że pracownik zaczyna szukać innego miejsca, w którym będzie mógł zdobyć nowe kompetencje i poszerzyć horyzonty.
Zaburzony work-life balance (12% odejść)
Pracownicy mają dość nie tylko natłoku obowiązków i nadgodzin. Zbyt częste podróże służbowe oraz brak elastycznych godzin pracy uniemożliwiają łączenie życia zawodowego i prywatnego.
Zachowanie przełożonego/managera (11,3% odejść)
Nieprofesjonalne podejście do pracownika, brak wsparcia, niekompetencja czy niejasna komunikacja - to najczęściej wskazywane błędy managerów.
Wynagrodzenie i benefity (9,6% odejść)
W porównaniu z poprzednimi latami (2014-2015) spadła ilość pracowników, którzy jako główną przyczynę odejścia wskazują niską pensję, wzrosła za to ilość osób, które chcą zmienić firmę na tę oferującą bardziej wartościowe benefity.
Obniżone samopoczucie (well-being) pracowników (8,4% odejść)
Co ciekawe, spadek samopoczucia pracowników i decyzja o odejściu z firmy znacznie częściej są podyktowane troską o swoje zdrowie, niż o życie prywatne/rodzinne.
Specyfika pracy (8,1% odejść)
Przeciążenie zadaniami, niedookreślenie zakresu obowiązków, ograniczone zasoby (narzędzia, budżet) - to wszystko sprawia, że pracownicy rezygnują ze stanowiska.
Niesprzyjające środowisko pracy (5,2% odejść)
Na złą atmosferę w pracy składają się presja i poczucie bycia kontrolowanym, zachowanie współpracowników, a także - brak wartości i misji w organizacji.
Jak ograniczyć rotację pracowników?
Oferuj możliwość ciągłej nauki
Jak pokazują statystyki, większość pracowników chce pogłębiać wiedzę i nowe umiejętności. Zadbaj o to, by mogli to robić. Przeznacz część budżetu na szkolenia - jeśli sytuacja Twojej firmy na to pozwala, wyznacz dla każdego pracownika kwotę, którą będzie mógł wykorzystać na wybrane kursy czy udział w konferencjach. Zadbaj o wymianę wiedzy pomiędzy pracownikami - czasem kolega z pokoju obok może okazać się lepszym szkoleniowcem, niż trener niezaznajomiony ze specyfiką organizacji. Postaraj się też nagradzać osoby proaktywne, które wykorzystują nową wiedzę w codziennej pracy.
Zadbaj o feedback i płynną komunikację
Czy Twoi pracownicy znają swój zakres obowiązków, strukturę firmy i wiedzą, do kogo mogą kierować pytania i problemy? Upewnij się, że te kwestie są dla nich jasne. Zadbaj o płynność komunikacji w organizacji: zaplanuj spotkania dla całego zespołu, wprowadź narzędzia usprawniające kontakt i co najważniejsze - zachęcaj do szczerych, otwartych wypowiedzi, dzielenia się informacjami i opiniami.
Dobrą praktyką jest także regularny feedback, czyli rozmowa podsumowująca, w toku której pracownik zostanie doceniony za pracę i pozna obszary wymagające poprawy.
Pozwól na wybór czasu i miejsca pracy
Pandemia pokazała większości przedsiębiorstw, że praca zdalna może być równie efektywna, co ta wykonywana w biurze. Z drugiej strony część pracowników jest zmęczona pracą w domu i towarzyszącymi jej rozpraszaczami. Dlatego, jeśli tylko masz taką możliwość, pozwól pracownikom na wybór miejsca pracy.
Nie zapominaj też o elastycznym czasie pracy. Możliwość rotowania obowiązkami zawodowymi i domowymi docenią rodzice, osoby aktywnie spędzające czas poza pracą lub lubiące pracować w niestandardowych godzinach.
Kładź nacisk na kulturę firmy
Twoje przedsiębiorstwo zapewne powstało z poczucia misji i realnej potrzeby, która wyznacza kierunek codziennych działań. Niech takie podejście - oparte na wartościach - będzie filarem kultury organizacyjnej w firmie. To usprawni komunikację, a także przyciągnie do przedsiębiorstwa osoby, które podzielają Twoją wizję i prawdopodobnie odnajdą się w firmie.
Zadbaj także o kompetencje miękkie kadry zarządzającej. Upewnij się, że Twoi managerzy lub kierownicy wspierają pracowników, odnoszą się do nich z życzliwością oraz starają się na bieżąco rozwiązywać problemy pojawiające się wewnątrz zespołów.
Work-life balance i well-being
Czy Twoi pracownicy potrafią odpoczywać po pracy? Dbają o swoje zdrowie? Wiedzą, jak rozładować stres i podnieść odporność psychiczną?
Wesprzyj swoich pracowników w utrzymywaniu dobrego samopoczucia. Edukuj na temat higieny pracy i pomyśl nad programem wsparcia dla osób szczególnie narażonych na wyczerpanie i stres. Możesz także zorganizować w biurze akcję badań profilaktycznych dla pracowników. Twój zespół z pewnością doceni, że może sprawdzić stan zdrowia w biurze, w godzinach pracy. Badania pomogą pracownikom zidentyfikować problemy zdrowotne i nieprawidłowe nawyki istotnie wpływające na nastrój, poziom motywacji i wydajność.
Przyjrzyj się oferowanym benefitom
Karta sportowa i owocowe czwartki to miłe dodatki do pensji. Tylko czy na pewno tego oczekują Twoi pracownicy? Przyjrzyj się benefitom oferowanym w firmie. Spytaj pracowników, z których z nich korzystają regularnie.
A jeśli szukasz pomysłów na naprawdę wartościowe dodatki do pensji, przeczytaj artykuł o tym, jakich benefitów oczekują pracownicy w 2021 roku!
Możliwość rozwoju wraz z elastycznym i życzliwym podejściem do pracownika to klucz do ograniczenia rotacji w Twojej firmie. Trzymamy kciuki za to, aby Twój zespół składał w większości z zaangażowanych, doświadczonych pracowników!