
Czynniki szkodliwe w środowisku pracy handlowca
Handlowiec to pojemne pojęcie, obejmujące zarówno pracowników sklepów (mniejszych lub większych), jak i doradców, oferujących klientom zaawansowane usługi. Choć praca obu tych grup wygląda inaczej, jednak wszyscy handlowcy narażeni są na działanie podobnych szkodliwych czynników charakterystycznych dla pracy w sprzedaży.
Praca sprzedawcy a COVID-19
Bardzo często handlowiec znajduje się na ,,pierwszej linii frontu” - to on kontaktuje się bezpośrednio z klientami, czy to w punkcie sprzedaży, czy podczas spotkań. Taki model pracy związany jest z podwyższonym ryzykiem zachorowania na COVID-19, może także skutkować nieświadomym zarażaniem innych osób (rodziny, współpracowników, klientów). Dlatego firmy powinny dostarczać pracownikom działów sprzedaży wszystkie niezbędne środki ochrony osobistej (maseczki, rękawiczki jednorazowe, płyn do dezynfekcji), a także, w razie podejrzenia zakażenia, kierować handlowca na testy w kierunku zakażenia wirusem SARS-CoV-2.
Przewlekły stres w pracy sprzedawcy
Praca sprzedawcy jest nieprzewidywalna, wymaga szybkich reakcji i wysokiego poziomu kompetencji miękkich (umiejętność perswazji, asertywność). Dodatkowo często to handlowcy są rozliczani z końcowego efektu współpracy z klientem (transakcji) i muszą zrealizować cele kluczowe dla satysfakcjonującego obrotu w przedsiębiorstwie. To wszystko generuje duży stres, który, jeśli nie jest odpowiednio rozładowywany, może doprowadzić do poważnych problemów zdrowotnych związanych ze sferą fizyczną (schorzenia układu krążenia, problemy hormonalne) i psychiczną (depresja, zaburzenia lękowe, wypalenie zawodowe).
Obciążenie układu ruchu
Według dr Elżbiety Łastowieckiej-Moras uciążliwość pracy w handlu związana jest z eksploatacją układu kostno-szkieletowego, który może zostać uszkodzony w związku z:
- obciążeniem dynamicznym (podnoszenie i wykładanie towarów, chodzenie i bieganie);
- obciążeniem statycznym (długotrwałe utrzymywanie tej samej pozycji - stojącej lub siedzącej);
- monotypowością (czyli wielokrotnym powtarzaniem tych samych ruchów).
Najczęstsze problemy zdrowotne pracowników sprzedaży
Wady postawy i schorzenia układu ruchu
Stanowiska handlowe nie sprzyjają utrzymaniu układu kostno-szkieletowego w dobrym zdrowiu. Zarówno pozycja siedząca, jak i dźwiganie ciężkich przedmiotów może powodować bóle odcinka szyjnego czy lędźwiowego kręgosłupa. Dolegliwości bólowe mogą pojawić się również w obrębie kolan i bioder (u pracowników, którzy sporo chodzą), a także karku i ramion (co często związane jest z silnym, długotrwałym stresem). Dodatkowo powtarzalne obciążenia (statyczne i dynamiczne) przyczyniają się do rozwoju zniekształceń w obrębie stawów i kręgosłupa, skoliozy czy reumatyzmu.
Mówiąc o zagrożeniach związanych z szeroko pojętą pracą handlowców, trudno nie wspomnieć o ryzyku urazów (otarć, skręceń, złamań), na które narażeni są sprzedawcy odpowiedzialni za ekspozycję towaru na półkach czy jego odbiór z magazynu.
Choroby układu krążenia
Niezdrowy styl życia (brak aktywności fizycznej, niezbilansowana dieta, przewlekły stres) przyczyniają się do rozwoju chorób cywilizacyjnych, w tym schorzeń układu krążenia. Handlowcy, którzy próbują radzić sobie z napięciem i brakiem czasu za pomocą żywności bogatej w tłuszcze trans czy używek (papierosów, alkoholu, kawy) są szczególnie narażeni na rozwój miażdżycy lub choroby niedokrwiennej serca. Wzrasta u nich również ryzyko zawału i udaru.
Choroby obwodowego układu nerwowego
Urazy, obciążenie układu ruchowego, przewlekłe choroby czy niedobory składników odżywczych mogą prowadzić do uszkodzeń obwodowego układu nerwowego. Objawiają się one zaburzeniami czucia, bólami korzeniowymi i tzw. rwami (bólami wzdłuż określonego nerwu, np. udowego), a nawet niedowładem czy zaburzeniami gryzienia, połykania, mowy i oddechu.
Handlowcy pracujący przy biurku (np. sprzedawcy usług, doradcy) mogą doświadczyć zespołu cieśni nadgarstka, związanego z bólem, pieczeniem i mrowieniem kciuka, palca wskazującego i środkowego.
Wypalenie zawodowe
Czy wiesz, że aż 62% Polaków doświadczyło wypalenia zawodowego? To stan, który nie jest jedynie ,,zmęczeniem” czy ,,brakiem chęci”. Wypalenie zawodowe to uczucie głębokiej apatii i frustracji, prowadzące do:
- objawów fizjologicznych, m.in. bóli głowy i mięśni, utraty apetytu, problemów żołądkowo-jelitowych, zwiększonej podatności na infekcje;
- zaburzeń funkcji poznawczych, takich jak pamięć, koncentracja czy myślenie przyczynowo-skutkowe;
- zmian behawioralnych, w tym ucieczki w nałogi (alkoholizm, lekomania) czy unikania kontaktu z ludźmi.
Jeśli u któregoś z handlowców zauważysz niechęć do wykonywania obowiązków połączoną z powyższymi objawami, możesz podejrzewać, że dotknęło go wypalenie zawodowe.
Jak zadbać o zdrowie pracowników sprzedaży?
Podstawą jest zapewnienie pracownikom możliwości weryfikacji swojego stanu zdrowia i zmiany niezdrowych nawyków. Zorganizuj w firmie akcję badań profilaktycznych połączoną z konsultacjami lekarskimi. Dzięki temu Twoi handlowcy i sprzedawcy będą mogli bez opuszczania miejsca pracy sprawdzić kondycję swojego organizmu, odporność na stres oraz występowanie niedoborów składników odżywczych. Konsultacja ze specjalistą pomoże im przełożyć wyniki badań na działania poprawiające stan zdrowia.
Zastanawiasz się nad logistyką całej akcji? Chcesz zadbać o swoich handlowców, ale boisz się, że badania sparaliżują pracę działu sprzedaży? Skontaktuj się z nami za pomocą formularza. Chętnie porozmawiamy z Tobą na temat potrzeb firmy, zaproponujemy pakiety badań profilaktycznych dedykowanych konkretnym problemom zdrowotnym (stres, zmęczenie, obniżona odporność), a następnie przygotujemy akcję badań. Zadbamy o to, aby pobranie odbyło się sprawnie, przy zachowaniu wymaganych środków bezpieczeństwa. Natomiast odbiór wyników i konsultacje ze specjalistami przeprowadzimy online, tak, aby Twoi pracownicy mogli komfortowo poznać zalecenia dotyczące swojego zdrowia.
W dobie pandemii podaruj osobom pracującym na sukces Twojej firmy coś naprawdę cennego - zdrowie. Pamiętaj, że dobra kondycja fizyczna i psychiczna to podstawa efektywnej pracy, z której korzyści czerpią obie strony - zarówno pracownik, jak i pracodawca.