
Rola benefitów w firmie
Kultura organizacyjna w wielu firmach wzoruje się na strukturach zachodnich lub tworzy własne, unikatowe formy świadczeń pozafinansowych. Niezależnie od drogi, jaką wybierze firma, wyniki badań mówią same za siebie - aż 69% wszystkich zatrudnionych w Polsce deklaruje, że otrzymuje przynajmniej jeden benefit jako dodatek do pensji. [1]
Aby pozostać atrakcyjnym pracodawcą, warto pomyśleć o odpowiedzi na realne potrzeby pracowników. Przemyślane benefity, czyli takie, które wynikają ze szczerej troski pracodawcy, opłacą się firmie z nawiązką. Wiele firm wpada w pułapkę konieczności wprowadzenia sztampowych benefitów, którymi pracownicy zwyczajnie nie są zainteresowani - a więc z nich nie korzystają. Dobry benefit powinien skutecznie zaktywizować pracowników do uczestnictwa, a jednocześnie poprawić ich dobrostan i wzmocnić przywiązanie do pracodawcy.
Jak podaje portal Pracuj.pl, potrzeba benefitów to w większości domena młodego pokolenia, które powoli dominuje współczesny rynek pracy. Jak wykazują badania, aż 1/3 młodych Polaków deklaruje, że w obecnej pracy brakuje im udogodnień pozapłacowych. Na konkurencyjnym rynku pracownika, benefity stają się warunkiem obowiązkowym przyjęcia oferty pracy. Aż 43% osób pomiędzy 18. a 29. rokiem życia wskazuje, że w tym momencie w pracy bardziej brakuje im benefitów niż podwyżki. [2]
Dokonanie właściwego wyboru benefitów ma na celu zarówno zachęcenie nowych pracowników do podjęcia pracy w Twojej firmie, jak i zbudowanie zdrowego środowiska pracy opartego na lojalności i zaufaniu pracowników. Szczęśliwy pracownik to dla firmy najlepsza inwestycja. Jak podaje Instytut Gallupa, przemyślana i prawidłowo wdrożona polityka w zakresie wellbeingu sprawia, że firma ma mniejszą rotację (od 26% do 61%), a pracownicy są bardziej lojalni i zaangażowani w swoje zadania (o 15%).
Jak właściwie dobrać benefity w firmie?
Pożądane benefity zmieniają się wraz z dynamicznymi zmianami w kulturze pracy i stylu życia. Co ciekawe, możliwość pracy zdalnej to w Polsce warunek konieczny do rozpatrzenia propozycji zatrudnienia już dla co drugiego kandydata. Osoby, które otrzymają możliwość pracy z domu są aż o 29% szczęśliwsze niż pozostali pracownicy. Do takiej zmiany przyczyniła się pandemia. Wiele firm otworzyło się na nowe możliwości, co znacznie przyczyniło się do wzrostu efektywności. [3] Wyniki “Badania zaangażowania polskich pracowników za pierwsze półrocze 2021” przeprowadzone przez firmę Kincentric Poland dowiodły jednak, że w Polsce drastycznie wzrasta współczynnik niezaangażowanych pracowników, do czego również przyczyniła się pandemia, reżim sanitarny i lockdown.
Pracodawcy mają więc ciężki orzech do zgryzienia i kluczowe zadanie: wypracowanie nowej formy pracy i benefitów pozapłacowych - być może nastawionych na zdrowie pracowników - zarówno fizyczne, jak i psychiczne.
Kolejne popularne rozwiązania, jak ubezpieczenie na życie lub medyczne, a także karta sportowa na siłownię, to rozwiązania opierające się na zasadzie stałego abonamentu. Pracownik ma możliwość skorzystania z danej usługi, jednak - jak pokazują badania - niekoniecznie to robi, a pracodawca nie ma wglądu w dane o wykorzystaniu świadczenia. Oznacza to, że pracodawca jest zmuszony regularnie opłacać ubezpieczenie - niezależnie od jego wykorzystania.
Aktywne benefity - droga, którą warto pójść?
W jaki sposób wyjść naprzeciw oczekiwaniom pracowników? Warto zastanowić się nad doborem benefitu, który skutecznie zaktywizuje pracownika do realnego jego wykorzystania. W przeciwieństwie do stale opłacanego abonamentu, pracodawca ma w tym wypadku kontrolę nad rzeczywistym uczestnictwem i - co ważne - płaci jedynie za faktycznie zrealizowaną usługę. Aktywne benefity, jak wszelkiego rodzaju akcje, grywalizacje i wyjazdy wymagają jednorazowej zapłaty - można je również spersonalizować, by jak najlepiej sprostać oczekiwaniom pracowników.
Co więcej, jednym z najniżej ocenianych obszarów troski o dobrostan pracowników jest dbanie o zdrowie - z wynikiem 56%. [4] Warto więc zastanowić się nad zmianą podejścia w tym zakresie i wprowadzeniem takich rozwiązań, które umożliwią aktywne korzystanie z benefitów. Dobrym pomysłem może być organizacja spersonalizowanych Akcji Zdrowia w firmie. Jest to aktywny benefit, który pomoże Twoim pracownikom poczuć się lepiej i osiągać pełnię swoich możliwości.
Zorganizuj w Twojej firmie szeroko zakrojoną Akcję Zdrowia, obejmującą badania, konsultacje ekspertów i działania edukacyjne! Pamiętaj, że poziom dobrostanu psychicznego poszczególnych pracowników wpływa więc na to, jak wygląda całe środowisko zawodowe!
Źródła:
- https://media.pracuj.pl/26283-benefity-czyli-co-motywuje-pracownikow
- Raport Pracuj.pl, “Benefity - czyli co motywuje pracowników”
- Raport Well.hr, “Jak zadbać o komfortowe i twórcze środowisko pracy”
- https://www.youtube.com/watch?v=pH6JYna84mY&t=2051s