
Ekstrawertycy i introwertycy w pracy
Cechy osobowości pracownika biurowego (i nie tylko) wpływają na jego preferencje w zakresie warunków pracy i sposobu podejścia do zadań [4].
Ekstrawertycy szybko podejmują decyzję i niecierpliwią się, gdy podjęcie jej zabiera zbyt długo. Popędzają wtedy liderów. Dobrze radzą sobie z multitaskingiem i nie boją się podejmować ryzyka. Lubią dyskutować, myśleć na głos i dobrze czują się nawet w dużych grupach. Wadą ekstrawertyków mogą być trudności w słuchaniu innych, przyjmowaniu feedbacku oraz przeprowadzaniu refleksji nad uwagami bądź spostrzeżeniami innych.
Introwertycy pracują wolniej. Skupiają się na jednym zadaniu na raz i w przeciwieństwie do ekstrawertyków, wolą pracować w mniejszych grupach lub samodzielnie - najlepiej w ciszy lub przy swojej ulubionej muzyce czy podcaście. Są dobrymi słuchaczami, ale mogą czuć się przytłoczeni podczas burzliwych rozmów, na tyle, że rezygnują z zabrania głosu w dyskusjach.
W połowie drogi między ekstrawertyzmem a introwertyzmem stoi ambiwertyzm [1]. Ambiwertyk w zależności od sytuacji potrafi płynnie przechodzić między zachowaniami typowo ekstrawertycznymi do introwertycznych - w zależności od jednostki w różnych proporcjach. Według psychologów [2] ambiwertycy stanowią 50 - 70% populacji.
Ujmując to prościej: introwertycy i ekstrawertycy to osobowości skrajne, które (jak większość ekstremów) występują rzadko. W dużej mierze jesteśmy ambiwertykami, czyli osobami, które w różnych proporcjach mieszają cechy typowych intro- lub ekstrawertyków i choć lubimy spotkania z innymi, cenimy sobie również odpoczynek w samotności.
Dlaczego odchodzimy z pracy? Wpływ dobrostanu psychicznego na rotację pracowników
Badania ICAN (aktualnie część PwC) pokazują [5], że 88% pracowników odchodzi z pracy z powodów niezwiązanych z finansami, lecz mających korzenie w charakterze organizacji. Leigh Branham, ekspert rynku pracy, wyróżnił 7 najczęstszych powodów, dla których zapada decyzja o zmianie zatrudnienia. Oto one:
- Niespełnione oczekiwania
- Niedopasowanie cech i umiejętności pracownika do stanowiska
- Słaby coaching i informacja zwrotna
- Małe szanse rozwoju i awansu
- Poczucie niedocenienia
- Stres wywołany nadmiarem pracy i brakiem równowagi
- Utrata wiary i zaufania do kierownictwa
Dlatego jeśli pragniesz jak najdłużej utrzymać wartościowych managerów, specjalistów, a nawet pracowników fizycznych, zadbaj o ich dobrostan psychiczny. Ale co to właściwie jest?
Dobrostan pracowników
? Dobrostanem psychicznym nazywamy to, jak oceniamy nasze życie zarówno w wymiarze emocjonalnym jak i racjonalnym [3]. Na tę ocenę wpływają wszystkie sytuacje, które budzą w nas pozytywne emocje, nadają sens życiu oraz to, co udało nam się do tej pory osiągnąć.
W pracy spędzamy ok. 160 godzin miesięcznie, co stanowi niemal 25% naszego dorosłego życia. To czyni sferę zawodową jednym z ważniejszych czynników wpływających na dobrostan psychiczny. Dlatego właśnie warto podejść bardziej indywidualnie do pracowników i wziąć pod uwagę ich potrzeby. Jak to zrobić?
6 prostych praktyk, dzięki którym zatroszczysz się o dobrostan psychiczny pracowników
Choć sami instynktownie wybieramy zawody, w których czujemy się swobodnie i które odpowiadają naszej osobowości, to warunki pracy, jak i sposoby zarządzania zespołem pomogą sprawić, że każdy, niezależnie od dominującego typu osobowości, będzie czuł się doceniony. Wprowadzenie poniższych praktyk pomoże również wzmocnić efektywność zespołów i wydobędzie z pracowników ich mocne strony [4].
1. Poznaj zespół
Porozmawiaj z pracownikami, dowiedz się, jakie mają preferencje i jak lubią spędzać czas wolny. To szczególnie ważne, ponieważ niektórzy introwertycy skutecznie sprawiają wrażenie ekstrawertyków, co odzwierciedla się w ich sposobie odpoczynku. Po pracy są wówczas już tak zmęczeni, że poddają się głównie samotnym, spokojnym rozrywkom. Ocena proporcji intro- do ekstrawertyków w zespole pomoże Ci wprowadzić odpowiednie działania stymulujące pracę teamu.
2. Ograniczaj liczbę spotkań
Określ godziny, od których mogą rozpoczynać się spotkania. W ten sposób dajesz znać ekstrawertykom, że ich pomysły lub uwagi zostaną wysłuchane, a introwertycy zyskają czas na przemyślenie aktualnych wyzwań i problemów, a także przygotowanie się do nadchodzących meetingów.
? Czas pozbawiony dyskusji jest też ważny, ponieważ według badań [5] pracownicy częściej wpadają na dobre pomysły samodzielnie, a nie podczas grupowych brainstormingów.
3. Stwórz strefy ciszy i strefy do rozmów w biurze
Postaraj się, by w Twoim biurze znalazły się dwie przestrzenie, dostępne dla pracowników każdego szczebla: strefa ciszy i skupienia oraz miejsca do swobodnej rozmowy.
Każdy czasami potrzebuje warunków koniecznych do pełnego skupienia. Choć częściej dotyczy to introwertyków, ekstrawertycy również mogą chcieć przeprowadzić ważną rozmowę z klientem bez szumu lub śmiechów w tle. Zadbaj o przestrzeń, która pozwoli pracownikom należycie wykonywać ich obowiązki.
Aby ekstrawertycy nie poczuli się zniechęceni, kiedy reszta zespołu schowa się w strefach ciszy, zadbaj także o przestrzeń do luźnych rozmów, np. umieść duży stół w kuchni. Zwłaszcza po powrocie z pracy zdalnej takie przestrzenie są potrzebne ekstrawertykom, by wrócić na dawne tory.
4. Zachęcaj introwertyków do mówienia
Introwertycy nie lubią tzw. small talków. Preferują bardziej znaczące konwersacje, które zbliżają ich do rozwiązania, bądź do prawdziwego poznania drugiego człowieka [2]. Podczas spotkań w większych grupach introwertycy często rezygnują z aktywnego udziału, w poczuciu odosobnienia i niedocenienia wartości ich wkładu w dyskusję [6].
Według badań [4] podczas spotkania 6 osób, w 60% mówią zaledwie 2 z nich. W zależności od stopnia introwertyzmu Twoich pracowników możesz poprosić wprost o wypowiedź na forum konkretne osoby lub zapowiedzieć na samym początku spotkania, że pragniesz wysłuchać opinię każdego uczestnika. Wówczas introwertycy przyjdą przygotowani. Pomoże w tym również wysłanie agendy spotkania na kilka dni przed.
Czasami pomocnym może być również spisywanie myśli lub opinii na małych przylepnych karteczkach, które później przykleisz na tablicy i w ten sposób przedyskutujecie różne punkty widzenia. Możesz także prosić o pisemny feedback po spotkaniu.
5. Przypomnij ekstrawertykom, że warto słuchać
Energia ekstrawertyków jest nieoceniona w budowaniu pozytywnej atmosfery w zespole. Jednak ekstrawertycy mają tendencję do ignorowania uwag i pomysłów innych. Dobrze porozmawiać z najsilniejszymi osobowościami w zespole w spotkaniu one-on-one. Na spotkaniu pochwal pracownika za to, co wnosi do zespołu, ale także poproś, by dał przestrzeń innym, cichszym osobom, na wyrażenie swojej opinii i uważnym wysłuchaniu jej.
6. Zadbaj o higienę pracy zdalnej lub hybrydowej [6]
Pandemia zmieniła sposób pracy i nauki, przenosząc nas z budynków biurowych przed ekran własnego komputera w domu. Dzięki rozwojowi techniki lockdown nie zatrzymał pracy wszystkich firm. Jednak nagła zmiana rzeczywistości wpłynęła na ludzką psychikę. Badania [7] mówią, że 41% pracowników tęskniło za spotkaniami face-to-face, 42% narzekało na trudniejszy podział życia zawodowego od osobistego, a 35% chciałoby w tym czasie pracować w grupach. Troski te nie znikają, ponieważ nadal dużo firm pracuje w pełni bądź częściowo zdalnie. Choć ekstrawertycy mają nieco inne potrzeby od introwertyków (którzy bardziej przychylnie patrzą na pracę z domu), możliwe jest zaopiekowanie się wszystkimi typami osobowości także online.
- Podczas hybrydowych spotkań, na których część uczestników jest fizycznie w biurze, a część łączy się zdalnie, nie zapominaj o tym, by dać przestrzeń do wypowiedzi również osobom, z którymi widzisz się wyłącznie online. W sytuacjach, gdy nie widzimy kogoś fizycznie, łatwo zapomnieć o osobach po drugiej stronie ekranu.
- Jeśli pracujecie 100% zdalnie, zapewnij ekstrawertykom przestrzeń do rozmów. Organizuj regularne spotkania online, na których możecie się zobaczyć, a podczas których ekstrawertycy będą mogli podzielić się swoimi pomysłami.
- Spotkania integracyjne mogą odbywać się również w formie online, jak i hybrydowej. Daj szansę tym, którzy nie wrócili do biura, by uczestniczyć w życiu firmy. Podczas ważniejszych wydarzeń dołącz chętne osoby pracujące zdalnie, aby nie czuły, że coś je omija.
- W czasach pandemii zaczęły powstawać również 15-30 minutowe spotkania lunchowe, podczas których pracownicy mogą wspólnie zjeść obiad i porozmawiać na dowolny temat. Może sprawdzi się to również w Twojej firmie?
- Bądź otwarty na różne formy komunikacji. Niektórzy pracownicy chętniej wyrażają swoje opinie GIF-ami, inni piszą bardziej formalnie. Ważne, aby oswoić się z indywidualnym stylem komunikacji każdego i nie zmuszać nikogo do wybranego stylu.
Osobowość a dobrostan psychiczny, czyli mieszanka przepisem na zespół idealny
Warto podkreślić, że nie ma “dobrej” i “złej” osobowości. Jak mówi profesor Francesca Gino z Harvard Business School [4], mieszanka osobowości w zespole pozwala korzystać z mocnych stron obu typów. Zespoły składające się z samych ekstrawertyków mogą przekształcić się w walkę ego każdego z uczestników, co może hamować rozwój i blokować wprowadzanie nowych rozwiązań. Z kolei zespołom złożonych z samych introwertyków często brakuje dynamiki, potrzebnej we współczesnym zmiennym świecie.
Nie zmuszaj nikogo, by zmienił się na siłę. Zamiast tego twórz przyjazne środowisko pracy, dające każdemu przestrzeń do wyrażenia swojego punktu widzenia. Przykłady innych firm [8] pokazują, że w ten sposób można obniżyć rotację nawet o 10% i zaoszczędzić 770 000$ w ciągu roku! Ponadto 80% pracowników przyznaje [8], iż oferta firmy w zakresie strategii dbałości o dobre samopoczucie będzie czynnikiem decydującym w zatrudnieniu i zatrzymaniu ich przez okres następnych 10 lat. Wprowadź działania wellbeingowe do swojej firmy już dziś.

Dołącz do Wellettera
Prosimy podejść do okienka i wpisać swoje dane, które pozwolą nam utrzymywać regularny kontakt :)
Zgodnie z obietnicą, w odpowiedzi na zapis otrzymasz Wellbeingową checklistę!
Źródła:
- https://www.healthline.com/health/health-ambivert
- https://www.psychologytoday.com/intl/blog/the-gen-y-guide/201710/the-majority-people-are-not-introverts-or-extroverts
- http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.mhp-f96dd2bf-a8a1-4fe3-a399-0d0372a9e9f8
- https://hbr.org/2015/11/how-to-be-good-at-managing-both-introverts-and-extroverts
- https://www.ican.pl/b/trend-prawdziwe-przyczyny-odchodzenia-z-pracy/Nq3REXLj
- https://hbr.org/2021/08/managing-introverts-and-extroverts-in-the-hybrid-workplace
- https://www.inc.com/marcel-schwantes/new-study-reveals-what-employees-miss-about-office-and-how-remote-work-affects-their-jobs.html
- Raport CBRE: “Wellness - poznaj biurową przyszłość”, 2017.