Dlaczego pracownicy przychodzą do pracy chorzy?
Przyczyn jest kilka, a zbadał je Gary Johns i Gina Rizzo z Concordia University [1]. Z ankiety przeprowadzonej wśród 444 pracowników naukowcy wyłonili następujące powody, dla których pracownicy przychodzą chorzy do pracy.
- Przecież każdy tak robi!
Uznajemy to za tak naturalne zjawisko, że nie zastanawiamy się nad jego konsekwencjami. Być może podejście zmieni(ła) pandemia, jednak nie ma jeszcze badań w tym temacie.
- Presja, poczucie zobowiązania
Poczucie zobowiązania, by pojawić się w pracy, widoczne jest zwłaszcza w opiece oraz szkolnictwie. Wiąże się to z ogromnym oddaniem swojemu zawodowi. Może jednak dotyczyć także pracowników biurowych, zwłaszcza w sytuacji, kiedy chory zdaje sobie sprawę z ogromu obowiązków, które nad nim ciążą i nie chce obarczać nimi pozostałych członków zespołu.
- Niepewność
Osoby obawiające się o swoją pozycję w firmie z większym prawdopodobieństwem przyjdą chore do pracy. Chcąc uniknąć zwolnienia, pracują niezależnie od swojego samopoczucia. Zjawisko to eskaluje w okresach wysokiego bezrobocia.
Co oznacza prezenteizm dla pracodawcy?
Obecność pracy podczas choroby bezpośrednio przekłada się na wyniki zespołu. Dla Ciebie, jako pracodawcy lub managera oznacza to, że pracownik:
- nie może się skupić, przez co wolniej podejmuje decyzje;
- jest bardziej drażliwy, co może z kolei wpłynąć na atmosferę w zespole;
- jest bardziej podatny na popełnianie błędów, które mogą być kosztowne [1].
Ma to też swoje konsekwencje ekonomiczne. Naukowcy oszacowali, że koszty nieefektywnej obecności w pracy z powodu raka w Polsce sięgają 4,6 mld euro [2]. Podobne badanie przeprowadzono w USA, gdzie stwierdzono, że największe straty (786 600 dolarów) ponoszone są przez spadek efektywności pracowników spowodowany depresją [3].
Dodatkowo nawet lekko przeziębiony pracownik może skutecznie zarazić cały zespół, przez co wyżej wspomniana charakterystyka jednostki przełoży się na wszystkich pracowników, a w konsekwencji na projekt.
Czy prezenteizm dotyczy moich pracowników?
Z dużym prawdopodobieństwem: tak. Według badania Hansena i Andersena 70% pracowników przychodzi do pracy chorym przynajmniej raz w roku [4]. Możesz jednak temu zaradzić, pomagając im dbać o swoje zdrowie oraz zapobiegać infekcjom, zamiast je leczyć. Ważna jest także edukacja o konsekwencjach pracowania mimo złego samopoczucia — zarówno w kontekście zdrowia jednostki, jak i miejsca pracy.
Akcja zdrowia przeprowadzona w firmie wskaże obszary zdrowia, na które pracownicy powinni zwrócić uwagę oraz uczy, jak dbać o siebie i higienę pracy. W dłuższej perspektywie znacząco podnosi produktywność pracowników i zmniejsza o połowę nieobecności w miejscu pracy. Warto wykonywać ją regularnie.
Źródła:
[1] - https://www.concordia.ca/content/dam/concordia/publications-reports/conversation-series/docs/BehindtheHeadlines_2012_EN.pdf [dostęp: 4.10.2021]
[2] - Macioch T., Hermanowski T.R.: PCN124 Lost produc-tivity in population of cancer patient’s close relatives in Poland. Value Health 2012
[3] - Hemp P.: Presenteeism: At work – but out of it. Harvard Bus. Rev. 2004
[4] - https://www.semanticscholar.org/paper/Going-ill-to-work--what-personal-circumstances%2C-and-Hansen-Andersen/85c9b0a3ba5beaffbc48306e70458993da49a348#paper-header [dostęp: 4.10.2021]