Co oznacza „higiena pracy”? Organizacja International Occupational Hygiene definiuje ją jako jako przewidywanie, ocenę i kontrolowanie zagrożeń dla zdrowia w środowisku pracy. Higiena pracy to zatem działania, które mają na celu ochronę zdrowia i dobrostanu pracowników.
Styl życia a efektywność pracy
Na styl życia składają się m.in.: sposób odżywiania, poziom aktywności fizycznej, masa ciała, palenie papierosów, spożywanie alkoholu i higiena snu. W świecie nauki pojawia się coraz więcej badań na temat wpływu tych czynników na produktywność w pracy. Business Wire przywołuje badania naukowców z Brigham Young University, Health Enhancement Research Organization i Center for Health Research at Healthways. Przebadano w nich niemal 20 000 osób i odkryto kilka ciekawych zależności.
Aspekty zdrowotne pogarszają efektywność
Otóż pracownicy, którzy niezdrowo się odżywiali, o 66% częściej zgłaszali spadek wydajności niż ci, którzy regularnie jedli produkty pełnoziarniste, owoce i warzywa. Według badania osoby o zdrowych nawykach żywieniowych cieszyły się wyższą efektywnością pracy aż o 25%. Jeśli natomiast chodzi o aktywność fizyczną - pracownicy, którzy ćwiczyli sporadycznie, o 50% częściej doświadczali niższego poziomu wydajności niż ćwiczący regularnie. Również palacze borykali się ze spadkiem produktywności o 28%.
Co ciekawe, nieobecność w pracy była o 27% niższa w przypadku pracowników, którzy zdrowo się odżywiali i regularnie ćwiczyli w porównaniu z kolegami, którzy nie praktykowali zdrowych nawyków. Główny autor badania Ray Merrill zwraca uwagę, że utrata produktywności pracowników związana ze zdrowiem stanowi 77% wszystkich strat wydajności i kosztuje pracodawców około trzech razy więcej niż roczne wydatki na opiekę zdrowotną.
Nie tylko zdrowie odpowiada za niższą wydajność
Oprócz czynników zdrowotnych silny wpływ na spadek produktywności miały czynniki takie jak brak czasu na wykonywanie obowiązków zawodowych oraz niewystarczające zasoby i wsparcie technologiczne. Problemy osobiste i stres finansowy również znacząco przyczyniały się do tego zjawiska. W mniejszym stopniu do spadku wydajności przyczyniły się ograniczenia fizyczne, depresja lub lęk, nieodpowiednie szkolenie zawodowe oraz problemy z przełożonymi i współpracownikami.
6 nawyków, które poprawią styl życia i produktywność Twojego zespołu
1. Ćwiczenia
Jak widzisz, regularny ruch i ćwiczenia mają ogromny związek z produktywnością. Jeśli więc chcesz polepszyć możliwości koncentracji swoich pracowników i zwiększyć liczbę ich godzin pracy w faktycznym skupieniu, postaraj się ich zaktywizować. Niektóre przedsiębiorstwa w tym celu praktykują sesje jogi prowadzone w siedzibie firmy, a inne wspierają zatrudnionych poprzez dofinansowania karnetów na siłownię. Możesz także zorganizować spotkanie z ekspertami, którzy przypomną Twojemu zespołowi, jak ważny jest systematyczny ruch i zaproponują ćwiczenia skrojone właśnie pod nich.
2. Dieta
Kolejnym istotnym nawykiem, o który warto zadbać, jest zdrowa dieta. To, co jemy, wpływa na nastrój, zdolności poznawcze, w związku z czym bezpośrednio wiąże się z poziomem wydajności w pracy. Zbilansowana dieta powinna zawierać węglowodany, białko, tłuszcze, produkty bogate w przeciwutleniacze, kwasy tłuszczowe omega-3, witaminy i minerały. Business World zwraca uwagę także na znaczenie picia wody - odwodnienie skutkuje bowiem utratą koncentracji i niższą energią. Aby wspierać swoich pracowników w zrównoważonym odżywianiu, możesz wprowadzić do firmy przekąski bogate w wartości odżywcze.
3. Radzenie sobie ze stresem
Stres i niepokój również mogą wpływ na efektywność w pracy. Mental Health First Aid przywołuje badania z 2017 roku, które wykazały, że trening uważności, ćwiczenia i joga poprawiły produktywność pracowników oraz ich zdrowie psychiczne, sen i możliwości radzenia sobie ze stresem. Dla praktykowania uważności na początek wystarczy poświęcać 5 minut dziennie w odosobnionym miejscu, skupiając się wyłącznie na oddychaniu.
4. Sen
Równie istotna jest dostateczna ilość snu - dorośli ludzie powinni spać pomiędzy 7 a 9 godzin każdej nocy. Niewyspanie obniża samopoczucie psychiczne, umiejętności koncentracji i w efekcie prowadzi do niższej wydajności. Zmęczenie zwiększa ryzyko popełnienia błędów, a nawet spowodowania wypadku. Wobec tego dobrym pomysłem byłoby wprowadzenie łagodnej polityki w przypadku niewielkich spóźnień do pracy - całkiem prawdopodobne, że dzięki temu Twoja kadra będzie bardziej wypoczęta.
5. Higiena pracy zdalnej
Forbes na podstawie ankiety przeprowadzonej przez Digital Ocean w 2019 roku wskazuje, że 82% pracowników zdalnych czuło się wypalonych, a 19% doskwierało poczucie samotności. Jeśli Twój zespół pracuje zdalnie, postaw na regularne szkolenia dotyczące dobrych praktyk w zakresie higieny pracy zdalnej. Najważniejsze elementy, które warto wprowadzić, to stworzenie wygodnego miejsca do pracy, zaplanowanie przerw na ćwiczenia i interakcje społeczne czy lunch. Przydatne może być także wyłączenie powiadomień związanych z pracą po godzinach.
6. Profilaktyczne badania dla firm
Dobrą motywacją do dbania o codzienne nawyki może być wprowadzenie regularnych badań profilaktycznych dla pracowników. To pomoże Twojemu zespołowi przekonać się, czy ich styl życia jest wystarczająco zdrowy, czy może przydałoby się wprowadzić w nim pewne zmiany. Profilaktyczne badania pomagają ograniczyć nieobecności w pracy z powodów zdrowotnych i zwiększają poczucie bezpieczeństwa. W ten sposób budujesz też kulturę firmy, w której to człowiek i jego samopoczucie są najważniejsze. Dodatkowo zdrowe nawyki łatwiej utrzymać w większej grupie osób.
Mamy nadzieję, że uda Ci się zmierzyć efektywność działań wellbeingowych w Twojej organizacji! Wierzymy, że troska o zdrowie i samopoczucie pracownikom przynosi korzyści obu stronom - zarówno zespołowi, jak i samej organizacji.