Ciąża w lecie – jak poradzić sobie z wysoką temperaturą?

9 Lip 2020 8 min
uPacjenta.pl

Podczas ciąży temperatura ciała jest wyższa niż zazwyczaj, przede wszystkim ze względu na zmiany hormonalne i zwiększony przepływ krwi, dlatego ciąża w lecie jest dużym wyzwaniem. Wyższa temperatura ciała i gorące powietrze na zewnątrz mogą powodować ogromny dyskomfort u kobiet w ciąży. Jak w takiej sytuacji przetrwać lato w ciąży i poradzić sobie z wysoką temperaturą? Poznaj 5 wskazówek, które pomogą Ci w tym wymagającym czasie!

 

1. Zaawansowana ciąża w lecie? Spożywaj dużą ilość płynów!

Jeśli źle znosisz zaawansowaną ciążę w lecie i dużo się pocisz, spożywajdużą ilość płynów. Dr Carol Cooper – praktykująca lekarka, autorka książek i mama trójki dzieci twierdzi, że kobieta w ciąży powinna wypijać przynajmniej 8 szklanek wody dziennie. Zanim zdążysz poczuć pragnienie, organizm może być już odwodniony, dlatego pamiętajo regularnym spożywaniu wody, nawet gdy nie czujesz takiej potrzeby.

 

Jednak z drugiej strony dr Adelaide Nardone wypowiadająca się na łamach portalu WebMD zwraca uwagę na to, że należy uważać, by nie dopuścić do nadmiernego nawodnienia organizmu. Tak zwane zatrucie wodą może rozcieńczyć elektrolity i spowodować zmęczenie mięśni, skurcze, a w skrajnych przypadkach utratę przytomności. Dlatego w piciu wody warto zachować umiar i zdrowy rozsądek.

2. Podczas ciąży w lecie unikaj nadmiernego wysiłku

Wysoka temperatura ciała kobiety w ciąży, sięgająca powyżej 39°C może być niebezpieczna. Według badań CHARGE mających na celu określić ryzyko genetyczne i środowiskowe wystąpienia m.in. autyzmu i innych zaburzeń, kobiety, które podczas ciąży miały gorączkę, częściej rodziły dzieci z autyzmem lub opóźnieniem rozwoju. Ryzyko zmniejszało się u kobiet, u których gorączka była skutecznie redukowana.Warto więc w upalne dni unikać nadmiernego wysiłku fizycznego, szczególnie jeśli jesteś w ciąży latem. Nagła fala upałów może sprawić, że Twój organizm będzie potrzebował nieco czasu, by dostosować się do nowych temperatur, dlatego najlepiej ćwiczyć w chłodniejszych porach dnia i uważać, by nie przegrzać organizmu.

3. WODA zdecydowanym sprzymierzeńcem lata w ciąży

Ann Douglas – autorka wielu książek na temat zdrowia i rodzicielstwa twierdzi, że podczas ciąży w lecie szczególnie pomocne może być pływanie. Chłodna kąpiel pomaga schłodzić organizm, zrelaksować się i odciążyć stawy. Ważne jednak, by temperatura wody nie była za niska, optymalnie powinna mieć 32°C. Woda powinna być letnia, a nie lodowata, dlatego że wystawienie się na ekstremalne zimno kurczy naczynia krwionośne, w wyniku czego ciepło zostaje zatrzymane w organizmie.

 

W trakcie ciąży w lecie warto również chłodzić nadgarstki zimną wodą i nosić ze sobą wodę z dozownikiem do spryskiwania, by w najgorętszych porach dnia spryskać twarz i ciało chłodną wodą. Pamiętaj także, by podczas wyjść zawsze mieć ze sobą butelkę z wodą do picia. Aby skuteczniej się schłodzić, można do niej dodać kilka kostek lodu albo po prostu wypić pyszną, mrożoną herbatę.

4. Pamiętaj o tym, by chronić swoją skórę

Unikanie słońca może zapobiec pojawieniu się melasmy, czyli przebarwień skórnych związanych z nieprawidłowym przetwarzaniem i rozkładaniem melaniny. Przypadłość ta wiąże się z wystąpieniem brązowych lub szarych plam pigmentacyjnych. Można temu zapobiec poprzez stosowanie środków ochronnych przeciw promieniowaniu UV, takich jak kremy z filtrem 30 SPF lub więcej, a także nosząc nakrycia głowy osłaniające twarz. Istotne jest również noszenie oddychających, naturalnych tkanin. Dzięki temu będzie Ci chłodniej i zapobiegniesz pojawieniu się wysypki cieplnej, która często pojawia się u kobiet ciężarnych pod piersiami i brzuchem.

5. By przetrwać lato w ciąży, jedz produkty chłodzące

Niektóre produkty doskonale chłodzą organizm od wewnątrz. W medycynie chińskiej klasyfikuje się żywność poprzez ich właściwości chłodzące i rozgrzewające. Z jednej strony są więc produkty ogrzewające organizm, takie jak papryka, cebula czy fasola, a z drugiej strony posiłki chłodzące, czyli szparagi, buraki, brokuły, kapusta, marchew, ogórek, ziemniaki czy bakłażan, a z owoców jabłka, brzoskwinie, morele, pomarańcze i truskawki.

 

Dlatego ciąża latem to doskonały czas na spożywanie dużych ilości sałatek, warzyw i owoców. Produkty mające dużo wody pomogą Ci się lepiej schłodzić. Dlatego też arbuz jest doskonałą letnią przekąską dla kobiet w ciąży – nie dość, że nawadnia, to jeszcze pomaga walczyć z obrzękami.

 

Bądź uważna na sygnały wysyłane przez organizm

Powyższe wskazówki mogą pomóc Ci poradzić sobie z wysoką temperaturą podczas zaawansowanej ciąży w lecie, ale w tym wymagającym czasie należy być uważnym na oznaki wyczerpania cieplnego lub udaru cieplnego. Gdy więc doskwierają Ci zawroty głowy, skurcze rąk, nóg i brzucha, szybki oddech i puls, nudności lub inne niepokojące objawy – natychmiast zgłoś się po pomoc medyczną.

Zamów domowe badania krwi

Skorzystaj
Rabat

Ta strona korzysta z ciasteczek. Kliknij tutaj aby dowiedzieć się więcej. Jeśli wyrażasz na to zgodę, kontynuuj przeglądanie.