
Kiedy i jak często przeprowadzać testy w kierunku COVID-19 w firmie?
Badanie metodą RT-PCR
Badanie w kierunku SARS-CoV-2 metodą RT-PCR wykazuje 99% skuteczności w wykrywaniu materiału genetycznego wirusa w próbce pobranej z nosogardzieli.
Test zaleca się wykonać w pierwszym tygodniu od wystąpienia objawów lub kontaktu pracownika z koronawirusem. Dlaczego nie później? Badanie RT-PCR może wykryć stare, nieaktywne zakażenie u osoby, której organizm samodzielnie poradził sobie z wirusem (ale jeszcze nie zdążył się z niego całkowicie oczyścić). W takiej sytuacji istnieje ryzyko, że jako pracodawca wyślesz na kwarantannę pracownika, który nie stanowi już zagrożenia dla zespołu.
Test antygenowy
Test antygenowy służy do wykrywania wczesnego zakażenia. Jest podobny do testu RT-PCR pod względem techniki wykonania (wymaz pobierany z nosogardzieli), jednak czas oczekiwania na jego wynik jest znacznie krótszy (zaledwie 5-8 minut).
Dodatni wynik testu jest potwierdzeniem, że infekcja wirusem SARS-CoV-2 jest w fazie aktywnej, a osoba poddana testowi może zarażać innych.
Test antygenowy należy wykonać maksymalnie do 7 dni od pojawienia się pierwszych objawów, które mogłyby świadczyć o zakażeniu koronawirusem.
Test na przeciwciała
Testy na przeciwciała są w stanie potwierdzić trwającą infekcję COVID-19, jednak dopiero po pewnym czasie. Wynika to ze zjawiska określanego jako okno serologiczne. To czas, jaki upływa między zakażeniem a wytworzeniem przez organizm przeciwciał w ilości, która może być wykryta przez laboratorium. Tzw. młode przeciwciała, charakterystyczne dla toczącej się infekcji, pojawiają się dopiero po 5-10 dniach od pierwszych symptomów.
Dlatego, jeśli jako pracodawca chcesz sprawdzić pracowników pod kątem trwającej infekcji, Twoim pierwszym wyborem powinien być test antygenowy lub badanie wykonane metodą RT-PCR.
Jak często kontrolować odporność na COVID-19 pracowników?
Wyżej wspomniane testy na przeciwciała to dobre narzędzia do sprawdzenia, czy pracownicy przeszli już COVID-19 i nabyli odporność na powtórne zakażenie. Aby uzyskać taką informację, należy wybrać badania realizowane metodą półilościową lub ilościową - dadzą nam one informacje nie tylko o obecności przeciwciał, ale również o ich stężeniu.
Według badań naukowych odporność na COVID-19 może utrzymywać się do 3 miesięcy, przy czym niektóre publikacje wskazują, że w zależności od układu immunologicznego okres ten może wydłużyć się do nawet 8 miesięcy. Dlatego badania w kierunku odporności na koronawirusa warto powtarzać w odstępach 2-3 miesięcznych. Ocena poziomu odporności pozwoli oszacować i ograniczyć ryzyko ponownej infekcji.
Rola konsultacji w badaniach
Jak widzisz, duży wpływ na wiarygodność wyników ma indywidualna sytuacja pracownika. Dobierając badania i interpretując ich wyniki, warto wziąć pod uwagę m.in.:
- kiedy pojawiły się pierwsze niepokojące objawy (kaszel, duszności, gorączka, utrata smaku i węchu);
- jak dużo czasu upłynęło od wyleczenia infekcji, która miała miejsce w przeszłości;
- czy badana osoba była w ostatnim czasie narażona na kontakt z wirusem (spotkania z klientami i kontrahentami, pobyt w miejscu charakteryzującym się dużym wzrostem zakażeń, przypadki COVID-19 w otoczeniu pracownika).
Dlatego warto zapewnić pracownikowi, poza przeprowadzeniem testów w firmie, możliwość konsultacji. Dzięki temu każdy badany będzie mógł omówić ze specjalistą swoją indywidualną sytuację. Choć testy na COVID-19 są precyzyjne, a ich wynik najczęściej jednoznaczny, warto wyjaśniać kwestie, które budzą wątpliwości i mogą mieć wpływ na funkcjonowanie pracownika w firmie.
Masz więcej pytań dotyczących badań? A może chciałbyś sprawdzić stan zdrowia pracowników? Skontaktuj się z naszym przedstawicielem przez formularz kontaktowy - pomożemy Twojej firmie podnieść poziom bezpieczeństwa i zapewnić płynność procesów w dobie pandemii.