Niezależnie od branży, w której działa Twoja firma, osoby na kierowniczych stanowiskach zwykle mierzą się z najwyższym poziomem stresu. Udowodniło to badanie ZenBusiness, w którym przebadano 1000 osób - managerów i ich podwładnych. 24% managerów określiło swoją pracę jako wyjątkowo stresującą, 62% przyznało, że stres jest umiarkowany, a tylko 13% uważa, że nieznacznie się stresuje. Co wpływa na stres w pracy managera? A wreszcie - jak sobie z tym poradzić?
Stres w pracy managera – najważniejsze czynniki
Czym najbardziej stresuje się kadra zarządzająca? Chron.com tłumaczy zwiększony poziom napięcia kilkoma czynnikami. Po pierwsze – wysoką odpowiedzialnością. Jeśli dział danego managera doświadczy porażki lub pracownik zrobi coś niewłaściwego, ostatecznie oceniona za to zostanie osoba nadzorująca dany dział. Dotyczy to zarówno niedostarczonych na czas projektów, przekroczonych budżetów, jak i na przykład skarg klientów.
Kolejnym stresującym aspektem w pracy menadżera jest ustalanie odpowiednich celów, które będą zgodne z tym, czego aktualnie potrzebuje firma. Nie jest łatwo wyznaczyć cele, które są realistyczne do osiągnięcia, a jednocześnie motywują pracowników do działania. Nadzorowanie wydajności pracowników, utrzymywanie dyscypliny, ale z uwzględnieniem potrzeb podwładnych to także jest wyjątkowo trudne zadanie dla managerów czy kierowników.
No i w końcu – zatrudnianie oraz zwalnianie ludzi. Umiejętne prowadzenie rozmów kwalifikacyjnych, decyzyjność związana z podejmowaniem nowych współprac i przerywaniem tych dotychczasowych – to wszystko może wywoływać wyjątkowo dużo trudnych emocji. Do tego wszystkiego dochodzi pandemia koronawirusa, która zmienia sposób funkcjonowania bardzo wielu gałęzi gospodarki oraz potęguje już i tak wysoki poziom stresu osób na kierowniczych stanowiskach.
Jak zarządzać stresem w pracy managera?
Badania ZenBusiness pokazują, że dla niemal połowy managerów najbardziej stresujące jest utrzymanie równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Zastanawiasz się, co pomaga im zachować balans? Badani zostali poproszeni o wskazanie sposobów najlepiej zmniejszających poziom ich stresu.
Okazało się, że metody, które skutecznie niwelują stres managerów, to:
- proszenie o pomoc zwierzchników, gdy jest taka potrzeba;
- dyskutowanie ze współpracownikami o swoim niepokoju;
- okazjonalna praca zdalna;
- korzystanie z tzw. „mental days”, czyli dni poświęconych trosce o własne samopoczucie;
- ustalenie jasnych granic dotyczących wykonywanych obowiązków;
- robienie sobie przerw lub wychodzenie na spacery w trakcie pracy;
- wyjazd na wakacje.
Jako sposoby najskuteczniej zmniejszające stres w pracy managera wskazali dwie ostatnie metody, czyli przerwy w pracy i wakacje.
Harvard Business Review w publikacji o zarządzaniu stresem managerów przywołuje słowa Richa Fernandeza - dyrektora generalnego Search Inside Yourself Leadership Institute. Mówi on, że w obecnych czasach jakość przywództwa zależy od tego, jak managerowie potrafią przystosować się do przeciwności losu i radzić sobie ze stresem. Twierdzi także, że jednym z najważniejszych czynników redukujących stres jest traktowanie kierowników z życzliwością i empatią. Ale dbanie o samopoczucie emocjonalne to jedno, Rich Fernandez sugeruje, że należy też zadbać o zdrowie fizyczne kadry zarządzającej.
Badania, dzięki którym stres jest pod kontrolą
Z troski o zdrowie kadry kierowniczej warto wykonać badania, dzięki którym stres stanie się łatwiejszy do okiełznania.
Poczucie stresu wśród menadżerów nie pozostaje bez wpływu na organizm – determinuje wytwarzanie kortyzolu i adrenaliny, często powoduje obniżony nastrój czy zmęczenie. Pakiet badań Stres zweryfikuje morfologię krwi oraz TSH, by zobrazować ogólny stan zdrowia Twoich managerów.
Pakiet Well-being określi, w jakim stanie jest wątroba, nerki i tarczyca, a także pozwoli skontrolować ogólny zdrowia dzięki morfologii krwi i badaniu moczu. To idealne rozwiązanie dla tych, którzy mają trudności w utrzymywaniu równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym.
Natomiast skrajnie przemęczone kierownictwo odniesie spore korzyści, wykonując badania z pakietu Zmęczenie. Badania weryfikują poziom pierwiastków takich jak wapń i magnez czy witamina D. W ramach pakietu oznaczany jest również poziom OB pod kątem infekcji, testy wątrobowe i parametry właściwe dla nerek.
Same badania to jednak dopiero połowa sukcesu. Ich kontynuacją powinno być wdrożenie zmian w stylu życia tak, by jak najszybciej cieszyć się z poprawy wyników.
Ogólny stan zdrowia, niedobory witamin i minerałów oraz zaburzenia ze strony układu odpornościowego czy innych części organizmu, mogą znacząco wpłynąć na efektywność i motywację do pracy managerów. Zadbaj więc o ich emocje i zdrowie, by cieszyć się zadowoloną i skuteczną kadrą kierowniczą!