Jak zwiększyć odporność? 6 prostych sposobów

10 Kwi 2020 10 min
uPacjenta.pl

Pora przejściowa między zimą a wiosną i duże wahania temperatur są zawsze dużym testem dla odporności. W okresie epidemii koronawirusa nasz układ odpornościowy narażony jest na jeszcze większe ryzyko niż dotychczas, dlatego tak ważne jest, szczególnie teraz, dbanie o zdrowie swoje i swoich najbliższych. Jak zwiększyć odporność? Sprawdź naszych sześć prostych sposobów.

Witamina D

Witaminę D często nazywa się witaminą zdrowia. Wzmacnia ona naturalną barierę odpornościową, a także mineralizuje kości i układ kostny. Witamina D jest również ważna dla wspomagania układu krążenia oraz mięśni serca, dlatego jej suplementacja można uchronić nas przed wieloma chorobami.

 

Zimą i w porze przejściowej warto zażywać dawkę 4000 IU, a latem, gdy nasza skóra jest wystawiona na działanie promieni słonecznych, wystarczy 2000 IU. Choć witamina D występuje w niektórych pokarmach, jej dawka jest zbyt mała, dlatego mieszkańcy krajów o chłodniejszym klimacie powinni wspomagać się suplementami w postaci kapsułek lub kropli.

Tran

Tran przeżywał największą popularność w latach 60 XX wieku, gdy poznano jego zbawienne właściwości wpływające na ludzką odporność. Jest bogaty w witaminę A i D, a także kwasy tłuszczowe nienasycone takie jak Omega-3, Omega-6, EPA i DHA. Zaleca się, by spożywały go szczególnie dzieci i młodzież, ale jego wpływ nie zmniejsza się wraz z wiekiem pacjenta. Naukowo potwierdzono, że tran nie tylko poprawia odporność, ale i chroni przed nowotworami piersi, jajników oraz jelit, poprawia pracę mózgu i wzmacnia układ krążenia.

 

Wydawać by się mogło, że znaleźliśmy właśnie środek idealny? Prawie. Tran jest skoncentrowanym olejem z wątroby dorsza, przez co jego smak pozostawia wiele do życzenia. Na szczęście w aptekach znajdziemy obecnie tran w kapsułkach oraz w syropie, który wzbogacony jest o ulepszacze smaku, co sprawia, że jego suplementacja nie jest już aż tak problematyczna jak kiedyś. 

Zbilansowana dieta pomoże Ci podnieść odporność

Poza suplementacją dla odporności ważna jest odpowiednia, zbilansowana dieta. Zadbaj o to, by w Twoim jadłospisie znalazło się jak najwięcej warzyw i owoców, zwłaszcza czosnku, pietruszki, malin, porzeczek, papryki czerwonej, marchwi i cebuli. Pomocne okażą się także kiszone ogórki i kapusta. Dietetycy zachęcają, by zwłaszcza w sezonie przejściowym i zimą dodawać do swoich potraw imbir oraz kurkumę. Możesz np. przygotować sobie pyszną, rozgrzewającą herbatę z cytryną i startym imbirem.

 

Ważne jest także spożywanie tłustych, morskich ryb ze sprawdzonego źródła, których w polskiej diecie jest zdecydowanie za mało. Zamiast kanapek na kolację wybierz śledzie, sardynki lub łososia. Składniki odżywcze w nich zawarte nie tylko zwiększą odporność na infekcję, ale i poprawią krążenie, pamięć i zdolność kojarzenia. Naukowcy z Uniwersytetu w Pittsburgu dowiedli w swoich badaniach, że osoby, które często jadły tłuste ryby, rzadziej zapadały na demencję i chorobę Alzheimera.

Aktywność fizyczna

Specjaliści z Appalachian State University w Boone – Północna Karolina (USA) twierdzą, że umiarkowany i regularny wysiłek fizyczny zmniejsza podatność na wiele chorób, w tym również układu odpornościowego. Jeśli zdecydujesz się na niezbyt ciężki, godzinny trening każdego dnia, twoja szansa na rozwój infekcji górnych dróg oddechowych zmniejsza się nawet o 1/3. Dodatkowo szybki, codzienny, czterdziestominutowy spacer może zmniejszyć ryzyko grypy nawet o połowę.

 

W czasie kwarantanny oczywiście wyjście na siłownię jest niemożliwe, a spacery powinniśmy ograniczyć do minimum, dlatego warto zdecydować się na trening w zaciszu domowym. W internecie znajdziesz wiele filmów instruktażowych z konkretnymi planami treningowymi i różnego rodzaju sportowe wyzwania. Jeśli jednak nie czujesz się na siłach, by odbyć godzinny trening typu cardio, na początku wybierz spokojniejsze ćwiczenia z wykorzystaniem własnego ciężaru. Odpowiednio rozciągnięte i rozgrzane mięśnie poprawią nie tylko twoją odporność, ale i samopoczucie.

Sen, relaks i uśmiech

Wielokrotnie dowiedziono już, że wypoczęty, zrelaksowany organizm ma większą szansę w walce z chorobą. Podstawą jest jednak dobry sen, dlatego zadbaj o to, by odpowiednio zagospodarować swój czas i przeznaczyć około ośmiu godzin na wypoczynek. Duża dawka głębokiego snu w fazie REM powoduje, że jesteśmy co najmniej trzykrotnie mniej podatni na złapanie infekcji. By ułatwić sobie zasypianie, wywietrz swoją sypialnię na godzinę przed położeniem się do łóżka i postaraj się nie korzystać z telefonu i komputera bezpośrednio przed spoczynkiem. Zamiast tego poczytaj książkę lub gazetę, napij się mleka i zrób krótkie ćwiczenia rozciągające.

 

Zdecydowanie łatwiej będzie ci się zasypiało, gdy nie będziesz rozmyślał o stresowych sytuacjach i zwyczajnie się odprężysz. Powiązanie układu nerwowego z systemem odpornościowym powoduje, że długotrwałe napięcia psychiczne osłabiają odporność oraz pogłębiają problemy ze snem. W ciągu dnia działaj tak, by wzmagać w sobie poczucie szczęścia. Otaczaj się pozytywnymi ludźmi (lub choćby rozmawiaj z nimi online), oddawaj się czynnościom, które sprawiają ci przyjemność i snuj przyjemne plany na przyszłość. Możesz też oglądać komedie lub słuchać energetycznej muzyki, która w znacznym stopniu poprawi twój nastrój i doda ci energii.

Ogranicz używki

Jak mawia stare porzekadło, wszystko jest dla ludzi, jednak w nadmiarze wszystko może szkodzić. Gdy chcesz zadbać o swoją odporność, warto ograniczyć, a najlepiej całkowicie wykluczyć użytki. Jedną z najpowszechniejszych, a zarazem najczęściej lekceważonych, jest cukier. Zawierają go niemal wszystkie produkty spożywcze, jednak cukier prosty znajdujący się w ciastkach, napojach, chipsach, sosach czy zupkach instant jest najbardziej szkodliwy, ponieważ jest on prawdziwą pożywką dla różnego rodzaju grzybów.

 

Niebezpieczny może być również alkohol, zwłaszcza spożywany w nadmiernych ilościach, ponieważ wypłukuje on z naszego organizmu ważne dla układu odpornościowego witaminy i substancje odżywcze. Jeśli jeszcze nie odstawiłeś papierosów, być może to właśnie teraz jest na to najlepszy moment. Dym nikotynowy podrażnia i wysusza błony śluzowe układu oddechowego, przez co stają się one łatwiejszym celem dla bakterii i wirusów.

Skontroluj zdrowie bez wychodzenia z domu

W dbaniu o odporność nieocenioną pomocą jest odpowiednia kontrola własnego zdrowia i regularne badania diagnostyczne. Jeśli nie chcesz opuszczać domu, by wybrać się do punktu pobrań, możesz zamówić domowe badanie krwi za pośrednictwem naszej platformy. Wystarczy, że na stronie https://upacjenta.pl/domowe-badania-krwi wskażesz adres, na który ma przyjechać specjalista, a następnie wybierzesz badania, które cię interesują. Dzięki analizie wyników badania dowiesz się jak podnieść odporność swojego organizmu.

Zamów domowe badania krwi

Zamów
Rabat

Ta strona korzysta z ciasteczek. Kliknij tutaj aby dowiedzieć się więcej. Jeśli wyrażasz na to zgodę, kontynuuj przeglądanie.