wellbeing
Wellbeing w pracy

Absencje i L4. Jak wellbeing pomaga w ich redukcji?

uP
uPacjenta

15 września 2021

6 minut czytania

Coraz więcej firm stara się dbać o zdrowie psychiczne i samopoczucie swoich pracowników. To niezwykle pozytywna zmiana zarówno dla zatrudnionych, jak i samych przedsiębiorców. Wellbeing ma bowiem potencjał, by zapobiegać nadmiernym nieobecnościom w pracy. W jaki sposób?

Ile kosztuje pracodawcę złe samopoczucie pracownika?

Niestety wielu pracowników niewystarczająco dba o swoje zdrowie psychiczne i fizyczne. Koszty, które ponoszą przedsiębiorstwa z powodu złego samopoczucia zespołu, są zaskakująco wysokie [1]. Jak się okazuje, wśród światowych wydatków wynikających z dolegliwości związanych z pracą:

  • 40% to dolegliwości układu mięśniowo-szkieletowego,
  • 16% to choroby kardiologiczne,
  • 9% stanowią problemy z układem oddechowym,
  • 7% to zaburzenia psychiczne.

Złe samopoczucie prowadzące do nieefektywnej pracy kosztuje amerykańskie firmy aż 150 miliardów dolarów rocznie! [1]

Jak zadbać o wellbeing zespołu?

ICAN Institute [3] opisuje wskaźnik Wellbeing Index, stworzony przez firmę Healthways oraz Instytut Gallupa, który wyróżnia najważniejsze czynniki wpływające na indywidualne spełnienie i satysfakcję z pracy. Są to:

  • poczucie sensu;
  • relacje,
  • finanse,
  • społeczność,
  • stan fizyczny.

 

Okazuje się, że aż 30% ankietowanych osób nie odczuwa spełnienia w żadnym z wymienionych obszarów, a tylko 7% jest zadowolonych z każdego elementu. Jeśli więc chcesz zadbać o samopoczucie swoich pracowników, Twoje wysiłki powinny skoncentrować się na inwestowaniu w ich zdrowie i dobrostan psychiczny.

Opieka zdrowotna

Magazyn Wellbeing People [4] wskazuje na kilka cennych wskazówek, które warto wdrożyć jako wartości dla całej firmy, by szerzyć kulturę dbania o siebie i o swoje zdrowie, a tym samym wprowadzić wellbeing w miejscu pracy. Przede wszystkim lepiej zapobiegać niż leczyć, dlatego ważne jest zdrowe odżywianie, optymalne nawodnienie, regularne ćwiczenia fizyczne i odpowiednia ilość snu. Zwróć więc uwagę na to, co jest oferowane w Twojej firmie do jedzenia, czy zachęcacie do aktywności fizycznej, a także czy nie pochwalacie zachowań obejmujących niedobór snu i odpoczynku (polityka work-life balance).

WHO przewiduje niemal dwukrotny wzrost zachorowań na nowotwory, [5] a pośród chorób cywilizacyjnych żniwo zbierają również choroby układu krążenia czy cukrzyca. Wiele z tych schorzeń jest pokłosiem niezdrowego stylu życia, a zmiana nawyków mogłaby w znacznym stopniu ograniczyć zachorowalność wśród pracowników.

Warto zastanowić się nad akcją badań profilaktycznych w Twojej firmie. uPacjenta pomoże dobrać badania odpowiadające na problemy, z którymi aktualnie mierzą się Twoi pracownicy. Mogą to być testy pod kątem odporności, długotrwałego stresu, zmęczenia, chorób cywilizacyjnych czy też ogólnego stanu zdrowia.

Stan psychiczny pracowników

Z raportu Healthdesk [6] wynika, że aż 25% pracowników biurowych pracuje z niższą efektywnością ze względu na chroniczne poczucie stresu. W Wielkiej Brytanii szacuje się, że około 30-40% absencji chorobowej można przypisać jakiejś formie choroby psychicznej [7]. Natomiast stres związany z pracą jest główną przyczyną złego stanu zdrowia w miejscu pracy, niskiej produktywności i błędów ludzkich. Co więcej, według Warwick [8] pracownicy, którzy są szczęśliwi, cechują się produktywnością o 12% wyższą od pozostałych. Ale co zrobić jako przedsiębiorstwo, żeby wpłynąć na samopoczucie psychiczne zespołu?

Jak podpowiada Wellbeing People, w zakresie dbałości o dobrostan pracowników ważne jest oferowanie wsparcia, otwarta komunikacja, a także motywowanie do znajdowania równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Zachęcaj pracowników do rozmów o swoich potrzebach i problemach, żeby tworzyć kulturę akceptacji oraz otwartości. Dzięki temu Twoi podwładni będą czuli, że ich samopoczucie jest ważne i że mogą liczyć na Twoje wsparcie, bez obaw, wstydu i lęku o nieprzyjemne konsekwencje ukazania swoich słabości. Zwróć uwagę również na to, czy pracownicy mają stawiane realistyczne oczekiwania - zbyt duża presja, by nieustannie pracować na najwyższym poziomie, może bowiem doprowadzić do wyczerpania psychicznego i emocjonalnego.

Jeśli chcesz ograniczyć nieobecności, zwolnienia lekarskie i spadki efektywności swoich pracowników, zrób co w Twojej mocy, aby zadbać o ich zdrowie fizyczne i stan psychiczny. Dzięki temu możesz stworzyć atrakcyjną kulturę organizacji i wygenerować większe zyski!

Podobne artykuły

Wellbeing – definicja, przykłady, wskazówki

Wellbeing – definicja, przykłady, wskazówki

Czym jest wellbeing? Jakie przykładowe formy wellbeingu możesz wprowadzić w s...

Czytaj więcej
Benefity dla pracowników – top 3 i kilka ciekawych przykładów

Benefity dla pracowników – top 3 i kilka ciekawych przykładów

Poznaj przykłady benefitów dla pracowników, które możesz wdrożyć w swojej firmie.

Czytaj więcej
Depresja w pracy – kiedy niechęć do działania to choroba

Depresja w pracy – kiedy niechęć do działania to choroba

Jak depresja wpływa na pracę? Z jakimi kosztami się wiąże? Czy depresja może ...

Czytaj więcej
Dynia - właściwości zdrowotne i przepisy, które musisz wypróbować

Dynia - właściwości zdrowotne i przepisy, które musisz wypróbować

Sezon na dynię możemy uznać za otwarty! Popularna w okresie jesiennym, bogata...

Czytaj więcej
image

Bądźmy w kontakcie

30% zniżki na start i wiedza w newsletterowej pigułce. Piszesz się na to?