Działania prozdrowotne w firmie można monitorować i analizować. Aby robić to efektywnie, potrzebne są pewne narzędzia. Poniżej znajdziesz propozycje kilku rozwiązań - niektóre z nich zewnętrzne, inne możesz opracować na potrzeby swojej organizacji.
Wellbeing index i inne wskaźniki
Firmy, które chcą pozyskać informacje o samopoczuciu pracowników, mogą skorzystać z Wellbeing Index Control - autorskiego narzędzia stworzonego przez Wellbeing Institute. WIC jest polskim programem w formie ankiety elektronicznej. Po wypełnieniu ankiety przez pracowników pracodawca otrzymuje wynik wraz z sugerowanymi rozwiązaniami problemów. W ramach WIC badanych jest 6 obszarów:
- świadomość - obszar dotyczący wartości i identyfikacji z organizacją oraz wykorzystywania swojego potencjału w ramach działania firmy;
- zdrowie - obszar skupiony na ocenie trybu życia, diety, aktywności, zarządzania stresem i energią;
- relacje - obszar uwzględniający relacje między pracownikami oraz między pracownikami a przełożonymi;
- miejsce pracy - obszar dotyczący ergonomii pracy i rozwiązań logistycznych;
- kultura organizacji - obszar dotykający kwestii atmosfery w pracy, stylu przywództwa, transparentności czy działań CSR;
- system pracy - obszar skupiający się na kwestiach związanych z zarządzaniem oraz organizacją procesów.
Firmy dostrzegają potrzebę monitorowania kwestii związanych ze zdrowiem i wellbeingiem. W odpowiedzi na te potrzeby na bieżąco powstają nowe propozycje wskaźników i mierników. Jednym z nich jest Gender Index, który pozwala ocenić, na ile firma spełnia standardy w zakresie równego traktowania kobiet i mężczyzn. Aż 200 firm wzięło udział w eksperymentalnym konkursie ,,Firma równych szans”, w którym wyznaczano GI i weryfikowano prowadzoną przez organizacje politykę kadrową. To pokazuje, że przedsiębiorstwa chętnie biorą udział w inicjatywach, które umożliwiają pozyskanie twardego (opartego na danych) feedbacku.
Ankiety potrzeb pracowniczych
Zanim zdecydujesz się na wybór konkretnego benefitu lub usługi prozdrowotnej, dowiedz się, czy Twoi pracownicy dbają o zdrowie i jaka jest ich świadomość w tym zakresie. Anonimowo możesz spytać również o codzienne nawyki dotyczące trybu życia oraz schorzenia i dolegliwości. Przykładowe pytania, jakie możesz zawrzeć w ankiecie, to:
- Jak często odwiedzasz lekarza?
- Czy wykonujesz przynajmniej raz w roku badania profilaktyczne?
- Które obszary Twojego zdrowia wymagają Twoim zdaniem poprawy? (Do wyboru np.: dieta, aktywność, sen, kondycja psychiczna.)
- Czy chciał(a)byś aby firma finansowała usługi prozdrowotne?
- Jakie benefity związane ze zdrowiem byłyby dla Ciebie najbardziej wartościowe? (Do wyboru np.: karta sportowa, konsultacje z dietetykiem, badania profilaktyczne w miejscu pracy).
- Co zachęciłoby Cię do większej troski o zdrowie? (Do wyboru np.: eventy związane ze zdrowiem, finansowanie usług medycznych, dostęp do zajęć i warsztatów).
Pozyskiwanie feedbacku po akcjach
Po przeprowadzeniu akcji zdrowotnej lub wdrożeniu nowego benefitu warto poprosić pracowników o feedback - i to niejednokrotnie. Dobrze jest spytać o początkowe wrażenia i odbiór rozwiązania - to, na ile wygodnie się z niego korzysta oraz czy spełniło ono oczekiwania pracowników. Po pewnym czasie można poprosić o informacje, czy dany benefit/wydarzenie pomogło poprawić samopoczucie psychiczne bądź fizyczne oraz sugestie, jak można by z danej usługi korzystać jeszcze efektywniej. Aby zbierać opinie w sposób ciągły, warto zachęcić pracowników do anonimowych wypowiedzi pisemnych wrzucanych do feedback boxu - takie rozwiązanie daje swobodę i możliwość dzielenia się własnym zdaniem w dowolnym czasie.
Okresowe przeglądy danych HR
Jak wskazuje badania zadowoleni pracownicy są o 43% bardziej produktywni oraz o 26-61% mniej rotują. Co więcej, zdrowe nawyki stylu życia, takie jak regularna aktywność fizyczna, zdrowe odżywianie, wysypianie się potrafią podnieść produktywność (nawet o 25%), znacząco obniżają absencję (nawet o 27%) i wpływają na wzrost zaangażowania (o ok. 15 %). Warto zatem, po wdrożeniu benefitów prozdrowotnych, wykonywać okresowe przeglądy danych HR i sprawdzać, czy zwiększona troska o zdrowie pracowników ma odzwierciedlenie w zmniejszeniu liczby odejść, wzroście średniego czasu zatrudnienia pracowników czy wskaźnikach mierzących efektywność.
Badanie satysfakcji pracowników
Tego rodzaju badania powinny być stałym elementem organizacji. Pozwalają bowiem nie tylko usprawniać bieżące procesy, ale także wypracować kulturę organizacyjną sprzyjającą dobremu samopoczuciu i utrzymywaniu wysokiej motywacji.
Przeprowadzając badania satysfakcji pracowników, warto ująć w nich następujące obszary:
- ogólna satysfakcja z pracy i wykonywanych obowiązków;
- organizacja pracy i ergonomia, w tym kwestie związane z higieną pracy i work-life balance;
- poziom motywacji;
- relacje z przełożonymi i współpracownikami,
- bariery i propozycje ich usprawnień.
Wiele z tych obszarów można powiązać z kwestiami zdrowia, m.in. kondycją psychiczną, poziomem energii czy problemami wynikającymi z chorób przewlekłych.
Mamy nadzieję, że uda Ci się zmierzyć efektywność działań wellbeingowych w Twojej organizacji! Wierzymy, że troska o zdrowie i samopoczucie pracownikom przynosi korzyści obu stronom - zarówno zespołowi, jak i samej organizacji.