
Czym jest work-life balance?
Work-life balance to stan równowagi między życiem prywatnym i zawodowym. To idea, która zakłada, że w życiu każdego z nas powinno znaleźć się miejsce na rozwój zawodowy, osobisty, życie rodzinne, towarzyskie i rozrywkę. Work-life balance umożliwia realizację celów zgodnych z naszymi wartościami i oczekiwaniami. Jeśli jest umiejętnie realizowany, podnosi satysfakcję z życia, wspierając z jednej strony naszą wydajność, a z drugiej - efektywny odpoczynek.
Czy Polakom udaje się zachować work-life balance? Niekoniecznie, co pokazują badania World Values Survey. Kiedy Polacy porównują pracę z czasem przeznaczonym na odpoczynek, okazuje się, ze znacznie większą wagę przywiązują do obowiązków zawodowych. 64,2% Polaków uznaje pracę za ważną, natomiast podobne zdanie o odpoczynku ma jedynie 38,3% ankietowanych.
Work-life balance - 5 przykładów działań firm
The Scottish Court Services: wsparcie dla mam
Organizacja odpowiedzialna za szkocki system sądowniczy zmagała się z dużą rotacją wśród kobiet, którym trudno było pogodzić życie zawodowe z prywatnym. W związku z tym The Scottich Court Services wprowadziło system zorientowany na potrzeby mam. I tak kobiety zatrudnione w SCS mają zapewniony elastyczny czas pracy, dofinansowanie opieki dla dziecka (refundacja części kosztów związanych z czesnym w żłobku, przedszkolu) czy dodatkowy urlop rodzicielski (na specjalne okazje, np. ukończenie szkoły przez dziecko). Dodatkowo firma organizuje zbiórki i zapewnia wsparcie finansowe rodzinom, które wychowują niepełnosprawne dziecko.
Zastanawiasz się nad podobnymi inicjatywami w Twojej firmie? Przeczytaj tekst o tym, jak wspierać karierę kobiet w dobie pandemii.
Lothian and Borders Police: elastyczny model pracy
Lothian and Borders Police to organizacja policyjna, przed którą stało kilka wyzwań: poszerzenie kwalifikacji i zwiększenie zaangażowania pracowników, uproszczenie procedur zewnętrznych oraz ograniczenie ilości skarg pracowniczych. W ramach work-life balance wdrożono w organizacji elastyczny model pracy, polegający na m.in.:
- dostosowaniu pracy do indywidualnych oczekiwań (pracownicy mogą pracować dłużej, ale przez mniejszą ilość dni);
- możliwości czasowej rezygnacji z części obowiązków przypisanych do danego stanowiska;
- wprowadzeniu urlopów związanych z osiągnięciami sportowymi;
- opcji wzięcia tzw. sabattical, czyli bezpłatnego urlopu do wykorzystania w dowolnym celu (podróż, odpoczynek).
Instytut Lotnictwa: poradnictwo psychologiczne
Nawet najlepiej zorganizowane środowisko pracy nie jest wolne od konfliktów, chwilowych problemów organizacyjnych czy wewnętrznych napięć. Aby wspierać pracowników w walce ze stresem, Instytut Lotnictwa wdrożył program Workplace Options. Daje on możliwość telefonicznej konsultacji z psychologiem lub terapeutą. Pracownicy mogą zasięgnąć opinii specjalisty przy pełnym zachowaniu anonimowości - podczas rozmowy podają tylko kod firmy. To pomaga im w radzeniu sobie z trudnościami, tymi dotyczącymi zarówno życia zawodowego, jak i prywatnego.
CEMEX Polska: fokus na zdrowie
W trosce o zdrowie i samopoczucie pracowników, CEMEX Polska realizuje kompleksowy program w zakresie profilaktyki zdrowotnej. Obejmuje on różnego rodzaju akcje (np. Dni BHP i Zdrowia), w których pracownik może wziąć udział z całą swoją rodziną. Dodatkowo firma organizuje interaktywne szkolenia i warsztaty prozdrowotne dostosowane do potrzeb różnych grup, np. kobiet lub osób 50+. CEMEX POLSKA zachęca do aktywnego monitorowania swojego stanu zdrowia poprzez badania kontrolne, przestrzegania zasad prawidłowego odżywiania, a także promuje zasady zdrowia psychicznego, angażując ekspertów w prezentowanie metod radzenia sobie ze stresem.
Danone: godzenie obowiązków
Czas po pracy powinien być czasem wolnym, przeznaczonym na odpoczynek, realizację hobby czy spotkania z przyjaciółmi i rodziną - z tego założenia wyszła firma Danone, wprowadzając możliwość korzystania z usług pocztowych i kurierskich w miejscu pracy. Dzięki takiej opcji pracownicy mogą odbierać i nadawać przesyłki bez kolejek na poczcie i obaw o to, czy zdążą wrócić do domu, zanim kurier zadzwoni do drzwi.
Work-life balance w pandemii
Pandemia koronawirusa jeszcze bardziej nasiliła potrzeby związane z work-life balance, takie jak:
- troska o zdrowie - Twoi pracownicy dążą do podniesienia odporności, aby uniknąć zachorowania na COVID-19, a także chcą zadbać o profilaktykę zdrowotną, aby uniknąć leczenia w dobie utrudnionego dostępu do służby zdrowia;
- równowaga psychiczna - Twój zespół musi zmagać się nie tylko z obowiązkami zawodowymi, ale również organizacją nauki i czasu wolnego dzieci czy różnego rodzaju napięciami, jakie rodzi izolacja i konieczność odnalezienia się w nowej, ,,pocovidowej” rzeczywistości.
- bezpieczeństwo - według badania Ipsos w dobie pandemii 56% pracowników odczuwa lęk związany z bezpieczeństwem pracy. Szczególnie dotyczy to osób, które mają bezpośredni kontakt z innymi ludźmi lub są narażone na czynniki szkodliwe dla zdrowia.
Chcesz jako pracodawca odpowiedzieć na te trzy potrzeby? W uPacjenta możesz zamówić pakiety badań dostosowane do potrzeb i sytuacji zdrowotnej pracowników (stres, zmęczenie, siedzący tryb życia) lub wykonać testy na COVID-19, które pomogą zespołowi poczuć się bezpiecznie w pracy i poza nią.
Pamiętaj, że work-life balance przynosi korzyści nie tylko pracownikom, ale także pracodawcy! Zespół złożony z wypoczętych, zmotywowanych osób chętniej zaangażuje się w realizację celów firmy i częściej będzie proponował usprawnienia i nowości, które są podstawą rozwoju organizacji.